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ジャパンホイスコーレDay

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「ホイスコーレ」の礎となる民衆の啓蒙の精神が、 日本の若い世代にも届き始めている。

 デンマークのフォルケホイスコーレの歴史は古い。デンマーク最初のホイスコーレは、シュレスヴィヒ地方レディングに1844年に設立された。民衆の啓蒙を進めた思想家N.F.S.グルントヴィの構想をもとに、各地の農民たちが自らつくり、自ら運営する民主的な学校がフォルケホイスコーレである。現在もデンマーク国内に約70のホイスコーレがあり、日本からも多くの留学生が訪問してきた。
 ジャパンホイスコーレDayは、ホイスコーレの理念に共感し、日本にホイスコーレを設立しようとしている団体や留学経験者、デンマーク在住者、ホイスコーレに詳しい研究者をつなぎ、その価値を確認しようとするプログラム。数回のオンライン企画会議を経て合計12セッション、25名の登壇者を迎えるイベントとなった。
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「経験者が語るホイスコーレ!」は、伏見碧さん、遠藤美智子さん、杉山旬さんという3名の留学経験者によるパネルセッション。ひとりになりたくてもなれない寄宿舎生活では、否応なしに人と関わる。背景の異なる人たちと生活を共にすると、掃除の仕方に文句が出るなど、些細な摩擦だらけだという。しかし、こうした生活のなか、価値観の異なる人に出会い続けることで、自分のことが初めてわかったという。「これこそが対話なのでは?」とのコメントに、参加者からも深い同意が寄せられた。
「あなたを突き動かす忘れられない経験」は、『ニアカリ』代表の岡田恵利子さんと、『ラーンネット・グローバルスクール』代表の炭谷俊樹さんによるオルタナティブ教育についてのセッション。子どもを連れて留学したデンマークでの経験をもとに、神戸市灘区六甲山町にラーンネット・グローバルスクールを設立し、『第3の教育』(角川書店刊)を著した炭谷さんは、子どもの好奇心が動くのを待つことが、「爆発力のある知の探究」へつながると語ってくれた。
「日本の制度で考えるホイスコーレ」では、陸前高田で『Change Maker’s College』を運営する岡田勝太さんが、オルタナティブスクール経営の困難さを語った。短期プログラムの実施も可能だが、岡田さんたちが目指しているのは、生き方と向き合い、自分と対話する経験を重ねること。時間がかかるため、短期間で成果を問われる補助金もなかなか申請しづらいと話し、経営と場の価値の追求を両立させようとする岡田さんの姿が印象的だった。ほかにも『Actwish LLC』共同代表のソーレン・クローンマンさん、「Cultural Translator」のニールセン北村朋子さん、『Nordfyns Højskole』職員代表理事のヤーンセン・モモヨさんなど、デンマークからの登壇者によるセッションも大盛況だった。
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 日本にも各地でユニークな活動を続けるホイスコーレがある。ジャパンホイスコーレDayはその活動につながる、次世代が集う場になった。「人間の生全体へと拡大されるべき」とグルントヴィが考えた民衆の啓蒙の精神は、ホイスコーレをつくろうと動き出す日本の若者にまで届こうとしている。
さかぐち・みどり●明治学院大学社会学部教授。2000年、東京大学大学院博士課程単位取得退学。研究領域は生涯学習論。共著に『ポストリベラリズム』、共訳書にアーリー・ラッセル・ホックシールド『タイム・バインド』など。
写真・文●坂口 緑
記事は雑誌ソトコト2021年9月号の内容を本ウェブサイト用に調整したものです。記載されている内容は発刊当時の情報であり、本日時点での状況と異なる可能性があります。あらかじめご了承ください。
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目次

Japan Højskole Day (online seminar)

A “social university” is a place of learning that spreads throughout the city, attracting people with social and ethical interests. In this issue, we will focus on “Japan Højskole Day,” an online program of people who conceive to launch folk high school, an adult education institution originating in Denmark, in various parts of Japan. On a Saturday in May 2021, when movement across prefectural borders was still restricted due to Covid-19, the “Japan Højskole Day Preparatory Committee” led by IFAS, which connects Japan and Denmark, held a dialogue with six organizations.
The folk high school in Denmark has a long history. The first Danish folk high school was established in 1844 in Rødding, Schleswig. Based on the concept of N.F.S. Grundtvig, a modern Danish thinker who promoted the enlightenment of the people (Folkeoplysning), the folk high school was a democratic school created and run by the farmers themselves. Today, there are about 70 schools in Denmark, and many students from Japan have visited and stayed there.

Japan Højskole Day is a program to connect organizations that share the folk high school philosophy and are trying to establish a folk high school in Japan, as well as people who have studied at some Danish folk high schools, people living in Denmark, and researchers who are familiar with folk high school, to discuss its core value. After several online planning meetings, the event was held with a total of 12 sessions and 25 speakers, consisting of four parts; what is folk high school, why it is needed in Japan, what is difference between Japan and Denmark, and how we start folk high school in Japan.

“Talk about folk high schools!” was a panel session by three people who had stayed at some folk high schools in Denmark before: Aoi Fushimi, Michiko Endo, and Shun Sugiyama. Living in a dormitory, you cannot be alone even if you want to be, and you are inevitably involved with other people. When you live with people from different backgrounds, you want to complain about the way they clean the house, and there is a lot of petty friction. Nevertheless, she said that through this kind of life, she was able to understand herself for the first time as she kept meeting up people with different values. Another speaker commented that this is what dialogue is all about, and the participants deeply agreed with him.

The session, “Unforgettable Experiences that Move You,” was about alternative education by Eriko Okada, President of niacari, and Toshiki Sumitani, President of Learnnet Global School. Mr. Sumitani, who established Learnnet Global School in Rokkosan, Kobe, based on his experience in Denmark, where he studied abroad with his children, and authored “The Third Education”(Kadokawa One Theme 21, 2000), talked about how ‘waiting’ for children’s curiosity to move can lead to an explosive search for knowledge. His remark that the Danish concept may not be brought into our society directly but our experience can was striking and inspiring.

In the session “Thinking about folk high school in the Japanese System,” Katsuta Okada, who runs Change Maker’s College in Rikuzen-Takata, talked openly about the difficulties of running an alternative school. Although it is possible to run a short-term program, Mr. Okada and his team aim to provide students with the experience of facing their way of life and having a dialogue with themselves. It takes time. He honestly said that it is difficult to apply for subsidies that require results in a short period of time, and it was impressive to see Mr. Okada trying to strike a balance between running a business and pursuing the value of the place. Other sessions were also held by speakers from Denmark, such as Søren Kromann, co-chair of Actwish LLC, Nielsen Tomoko Kitamura, cultural translator, and Momoyo Jørgensen, Nordfyns Folkehøjskole lærer. The event was a great success.

There are already several folk high schools in Japan that are run based on their unique activities in different parts of the country. Japan Højskole Day was an opportunity for the next generation to gather and connect with such a line. The spirit of Folkeoplysning, which Grundtvig believed should be “extended to the whole of human life,” is now reaching the younger generation in Japan, who conceive to start their own folk high schools.

Informaton:


Written by Midori Sakaguchi, Professor of Sociology, Meiji Gakuin University, Tokyo, Japan.

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